زبانشناسی اجتماعی
مریم شاهرخی شهرکی
چکیده
ادبیات با امکانات گونهگون با مداخلۀ تجربه و حواس و از همه مهمتر با درگیر کردن ذهن پویای مخاطب بالقوه به ساخت و روایت داستانهای خلاقانه میپردازد و ازاینجهت نویسندگان و هنرمندان را با گزینههای فراوانی در چگونگی آفرینش هنری روبهرو میکند. هدف از این پژوهش تحلیل شناختی مبناسازی در گفتمان داستان بر پایۀ شبکههای آمیختگی مفهومی ...
بیشتر
ادبیات با امکانات گونهگون با مداخلۀ تجربه و حواس و از همه مهمتر با درگیر کردن ذهن پویای مخاطب بالقوه به ساخت و روایت داستانهای خلاقانه میپردازد و ازاینجهت نویسندگان و هنرمندان را با گزینههای فراوانی در چگونگی آفرینش هنری روبهرو میکند. هدف از این پژوهش تحلیل شناختی مبناسازی در گفتمان داستان بر پایۀ شبکههای آمیختگی مفهومی فوکونیه و ترنر است. مطالعۀ حاضر با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد توصیفی-تفسیری، شیوههای انطباق و عناصر سازندۀ شبکۀ مفهومی آمیختۀ داستان پرندۀ من از فریبا وفی را ازنظر میگذراند. نظریۀ آمیختگی مفهومی نظامی از شناخت پشتصحنه را نشان میدهد که دربرگیرندۀ مقولهبندی، نگاشتها، فرافکنیهای ساختاری و محرکهای ذهنی پویا است. وجود فضاهای درونداد متعدد، روابط حیاتی مختلف چون هویت، تغییر، زمان و بازنمایی ازجمله مواردی است که به پرندۀ یک ساختار آمیختۀ مفهومی میدهد نتایج این مطالعه بر ضرورت توجه به ذهن در مطالعات گفتمانی تأکید میکند و نشان میدهد گسترش کاربرد نظریۀ آمیختگی مفهومی به واکاوی گفتمان رمان میتواند در تبیین شیوههای مبناسازی متون ادبی مؤثر باشد.